söndag 9 november 2008

Tredje liv

På lediga dagar vill jag gärna gå, helst långt och i vacker natur som Brita och jag kunde göra på Kreta i förra veckan. Vandra, läsa och måla, en paus i hösten då man kan göra något annat än höstens övriga veckor. Höststormarna slog upp höga vågor när vi kom dit och efter någon dag kom sommaren tillbaka. I Grekland läste jag en bok som många människor läst, om kvinnor i Afghanistan. Det var i Khaled Hosseinis bok "Tusen strålande solar" och jag försökte förstå meningar som "Det är förbjudet att skriva poesi" eller "Kvinnor ska inte skratta så det hörs". Kvinnor lever under så olika villkor i världen och man kan fundera över hur världen skulle reagera om Barack Obama nu utnämde en grupp med bara kvinnor till sin närmaste medarbetare. På Sandvikens konsthall finns just nu utställningen "Tredje liv" av Saba Ingvarsson född i Pakistan som skildrar hennes tre olika liv från Pakistan till Sverige.
Maria Westerman

3 kommentarer:

Frida M sa...

Den boken har jag precis fått som mp3 fil, tyckte du om den? Jag tänkte ha den som nästa lyssningsprojekt till mina barnvagnspromenader. Om bara det här höstregnet vill sluta regna snart..

Maria Westerman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maria Westerman sa...

Tusen strålande solar är en viktig bok som visar de olika villkor kvinnor lever under. Man läser sedan artiklar om Afganistan med stort intresse. Dagens artikel: Flickor på väg till skolan besprutade med frätande vätska.