onsdag 20 oktober 2010

Ingen reklam tack!



Läser i Sydsvenskan en artikel om boken Ingen reklam tack. En mailväxling mellan aningslösa Bosse och Katarina som tar reklam på så stort allvar att det påverkar hela deras liv och om hur de mailar till olika företag och personer.

Jag kan verkligen känna att vi lever i många olika världar. En yttre värld och en inre. Vi har en roll i samhället och en annan hemma. Och här i boken ytterligare en värld att förhålla sig till. Den i relation till reklam och media, där framför allt så många unga människor hittar och formar sin identitet. En värld som formar barns tankar om framtiden och den egna förmågan mer än något annat.
Sen hjälper det inte med krav på ordning i skolan, när reklam och media har ett större inflytande på barnens bild av hur livet ska vara.
Vem är jag i världen?
Bilden av mig själv, kommer den infrån mina egna tankar och önskningar?

Bosse och Katarina är oftast naiva och det perspektivet gör boken humoristisk men ändå allvarlig, medans medias och reklamens påverkan av våra drömmar om livet inte alls är särskilt oskyldig.

Jag tänker på några rader av Wislawa Szymborska:

Hur ska man leva - frågade mig i ett brev
en som jag tänkt ställa
samma fråga.

Nu igen och som alltid förr,
vilket framgår ovan,
är inga frågor av sådan vikt
som de naiva.


Bosse och Katarina är pseudonym för Oskar Hallbert och Sebastian Larsson och är utgiven av Isabergs förlag.
Äger din pappa en hotellkedja behöver du inte läsa detta!

Inga kommentarer: