söndag 25 september 2011

Pappa vad är en fabrik?

"hörde jag en tonåring fråga...Pappan hade själv arbetat en hel del på fabrik och borde snabbt kunnat svara. Men han blev så paff inför frågan att han plötsligt inte kunde svara; en lång stund stirrade han på sin fjortonåriga dotter, som vore hon en främling."
Så inleder Göran Greider förordet till Söndagsbarn skall mycket se
en nyutkommen antologi med Stig Sjödins dikter.



Många gånger har jag återvänt och läst Stigs Sjödins dikter om människor och arbete. Bernt-Olov Andersson och Per Helge har gjort ett utval som också kan passa den som är lite osäker på vad en fabrik är för något. Så får man också veta vad Stig visste om kärleken. Boken inleds med citatet:

Det är genom att beskriva kärleken
som vi gör rädslan maktlös


och i dikten Jag tror mig veta skriver Stig till Anna:
...
Du har något i dina ögon,
något nytt som jag aldrig ägde.
Du har kraft.

Så vill jag höra från din mun
sången om stormarna, moteldarna,
som måste komma
.


Bild: Lars Westerman

Inga kommentarer: