torsdag 2 april 2009

Kreativ bildprocess- "Bildyoga"

Många som gör bilder upplever att flödet eller skapandeprocessen ibland blir mer eller mindre stark. När man vill förändra något inom yoga så arbetar man med sin förändring i 40 dagar i sträck. Det kan var ett yogapass, ett mantra eller en meditation. Jag ville försöka göra en liknande yogisk process i mitt bildskapande och gjorde så här med inspiration från Vedic art och min meditation.

"Bildyoga"
-Att varje dag under 40 dagar göra en bild, teckna, måla, klippa eller något annat.
-Försöka vara så fri i sin associationsbanor,att tänka så lite som möjligt.
-Vara icke-presterande, följa flödet från handen.
-Vara icke-dömande, den vi dömer mest är ofta oss själva.
-Undvika att ha någon särskild avsikt med bilderna, till en utställning eller liknande. Låt bilderna komma. Limma gärna in bilderna i ett album.
-Visa inte bilderna för någon förrän processen är färdig.


Några personer jag känner har provat "Bildyoga" med bra resultat. Den fungerar när man upplever att man stannat upp i sitt bildskapande och inte vet vilket riktning skapandet går. En 40-dagarsprocess får gärna följas av en ytterligare.

Maria Westerman

Här nedan kan ni se dagbokteckningar från min mans 40 dagars bildserier.

2 kommentarer:

Sanne sa...

Har målat när jag var yngre men lade av helt av flera skäl för ca tio år sedan.
Om jag börjar igen lär det nog bli med"bildyoga".Det låter iallafall väldigt intressant även om det kanske inte är så lätt att inte dömma eller kritisera sig själv.

Maria Westerman sa...

Har man målat en gång så kan det finnas en längtan att få uttrycka sig i bild. Ofta kan det handla om att ge sig själv tillåtelse att uttrycka sig. I bild, ord, musik, det kan handla om många olika saker. Men själen vill vara med och säga något. Då blir det viktigt med skapande.