lördag 27 november 2010

Ord som gör illa

Många läser Bengt Ohlssons och Henna Hellquists ofta så läsvärda krönikor i DN på fredagar. Här kommenter jag Bengts krönika Boken - Små tecken fyllda med liv.
I Hannas intressanta krönika från i fredags finns en mening att spara: Människor som man älskar är alldeles för värdefulla för att väljas bort och allt man säger till dem ska sägas med den allra största varsamhet.
Jag tänker på en känd Maharishihistoria som min Vedic artlärare Curt Källman brukar berätta. Maharishi fick frågan om det var viktigt att bara äta grönsaker. Han svarade:Det är inte lika viktigt vad du stoppar in i munnen som vad som kommer ut ur den.Jag kommer också att tänka på en av de böcker som påverkat mig mest: Don Miguel Ruizs bok: Fyra grundstenar till ett bättre liv.

2 kommentarer:

Ann Östman sa...

Ja, visst är det så, och så otroligt lätt att glömma bort det.

Maria Westerman sa...

Enkla sanningar som bara blir mer och mer sanna med åren.