söndag 2 januari 2011

Att älska livet mer än dess mening



Min jul- och nyårsläsning

Barack Obama: Of thee I sing. Om Georgia O´Keeffe ,that helped us see big beauty in what is small. Om Sitting Bull, who healed broken hearts and broken promises. Om...

Bengt Ohlsson: Kolka. Om det som livet handlar om. Att ge och ta emot kärlek. Vilket är svårast?.Som min yogalärare Tomas Frankell brukar säga: Det finns inget modigare än att öppna sitt hjärta för någon.

Sofi Oksanen: Utrensning. Den har jag väntat länge på att få läsa.

Desmond Tutu: Gud har en dröm Jag har vid några tillfällen haft möjlighet att lyssna till Desmond Tutu. Han är en både tokig och rolig berättare för att i nästa stund svänga om och med allvarlig röst prata om det mest väsentliga. Som respekten för andra människor.



Owe Wikström: Att älska livet mer än dess mening. En så´n himla bra bok!
Hur gör man för att leva ett andligt liv? Dagliga övningar för den som vill eller bara läsa och reflektera:

"Vänskapens ansikten tillhör dem som både bekräftar och törs vara ärliga mot oss...
Drömmen om att bli sedd...Det är i den relationen vi skapas och det är av sådan relationer vi lever. I möten formas vår identitet. Av möten lever vi. Inget jag utan ett Du."

2 kommentarer:

Frida M sa...

Vad mycket bra böcker, jag blir sugen på att läsa flera stycken av dem!

Anonym sa...

Läser och följer övningarna i Owe Wikströms bok. Det är roligt att tänka på något nytt! Oksanen=väldigt bra!