torsdag 6 januari 2011

Hvor er nu? Anselm Kiefer och Olafur Eliasson



Under några av de sista utställningsdagarna ser jag Anselm Kiefer på
Louisiana konstmuseum med landskap som man nästan inte kan sluta att se på. I texten till utställningen står: Let the landscape become a space of meditation. Och precis så upplever jag hans målningar.
Hur han använder solrosor i sina målningar inspirerar mig. Solrosor har dykt upp i min bildvärld ett tag nu. Det känns som en så´n kraftfull symbol.



Dagen efter besöker vi Olafur Eliassons installation Din blinde passagerArkens konstmuseum utanför Köpenhamn. Dimman/Ljuset i tunneln är tätt inpå kroppen och man kan knappt urskilja den som är strax intill. Jag går i den 90 meter långa tunneln vid tre tillfällen. En gång med dröjande steg och nästan ensam, med möjlighet att registrera mina egna sinnesintryck och tankar. Det är som den upplevelse som människor som varit nära att lämna jordelivet vittnar om. Ljuset är så skarpt skiftar sen i oilka färger. Vid ett annat tillfälle går vi tillsammans med en skolklass där några ungdomar får panik och skriker, drar de andra med sig, ramlar. Får en känsla av att det är som en gaskammare i ett koncentrationsläger, där gasen sluter tätt och människor ramlar runt omkring. Det här är ett speciellt verk att uppleva. "Når man traeder indenfor i tunnelen, konfronteras man med sig selv, som man var uden for tid og rum, kasted ud i intetheden". Att det krävs ett rum också för att uppleva tid.

Man kan se Din blinde passager fram till 27 novmber 2011.

Arken visar också en intressant film om Olafur Eliassons Fyra vattenfall i New York.

Inga kommentarer: