måndag 22 juni 2009

Börnehus i Louisiana - barns skapande


Vid varje besök på Louisiana konstmuseum måste jag gå in på deras Börnehus fastän alla mina barn flyttat hemifrån för länge sen. Men det är härligt att se barn och ungdomar arbeta utifrån deras upplevelser av utställningen och visst vore det härligt med en skaparplats för vuxna också! Längtansfullt lyssnar jag på deras konstvisningar. Att visa konst för barn är underbart roligt!

I Börnehus finns en bildsal, en plats att arbeta med lera, man håller på med silhuetteklippning med inspiration av Paul Gernes konst, bygger hus av skräp med inspiration av arkitetkturutställningen som pågår, legobyggen med enbart en färg för att formen ska framträda. Man sår frön.
När jag går där slår det mig att verksamheten ser precis ut som den vi hade på Dungen på Pinnhagens förskola på 90-talet. Där hade vi skaparverkstad varje vecka med nästan identitiskt upplägg. Jag blir lite stolt, i efterskott.

2 kommentarer:

Anette sa...

Ja, du, Maria!
Det var ett fint arbete som gjordes på Pinnhagen på den tiden! Och det var du som drev det! Du har all anledning att vara stolt! Och är glad att jag jobbade med dig då! //Anette =)

Maria Westerman sa...

Tack! Men det var ju ett lagarbete!
Maria