söndag 28 juni 2009

Vid Storsjön i Gästrikland





Mina somrar tillbringade jag som barn på Ginborn, en halvö i Storsjön, Gästrikland. Nu är det mina barnbarn som badar och leker där. Vi gör yoga tidigt på morgonen. Jag visar yogaövningarna suficirklar, tvättmaskinen och trädet. Mitt 4-åriga barnbarn visar spisen, kylskåpet och bajskorven. Än så länge är det roligt att leka med mormor och energiskt hjälpa till att tvätta trasmattor på bryggan. Minsta barnbarnet får man försöka hindra att äta allt möjligt som hon hittar. Hon säger högt och tydligt: Äta!
Den här veckan vill jag sova med öppet fönster intill Schersminbusken. Doften vaggar mig till sömns och väcker mig på morgonen. Har ni möjlighet att plantera en Schersminbuske nära sovrumsfönstret så gör det! Sen vill ni aldrig missa att sova i den lugnande doften. Då tänker jag på Ingmar Bergman som flög från USA till Fårö för att under ett par sommarnätter få sova med öppet fönster i doften från hans älskade ö.
Vresrosorna blommar med stark rosdoft, himlen är blå, trasmattorna på tork doftar gott av såpa. Doftminnen som skjutsar mig direkt tillbaka till barndomen.
Det är bara en stor skillnad. Nu är det jag som är mormor.

1 kommentar:

Frida M sa...

Underbara bilder! Längtar nästan tillbaka fast jag just kommit hem!