söndag 10 februari 2008

Vit tantra

I lördags var det Vit tantrisk yoga på Musikmuséet i Stockholm. Dit kom människor från många länder för delta i en djupgående meditationsupplevelse. Vit tantra arrangeras en gång om året på 7 platser i Europa. Hamburg i Tyskland är nästa närmaste stad. Man gör vit tantra i grupp där man sitter mitt emot en partner. Meditationerna är 31 eller 62 minuter långa och innehåller en yogaställning, handställning och ibland ett mantra. Vit tantra uppleva av många som mycket krävande. Den här gången bestod tantran för första gången av 6 stycken 11-minuters meditationer och fyra stycken 31-minuters meditationer med olika pauser emellan. På skärmar visar och berättar Yogi Bhajan ofta med en humoristisk ton hur meditationen ska utföras. När jag lyssnade på honom tänkte jag på ett ofta citerat uttalande från honom:

I am just a little can of water to which people can touch their lips.
Beyond that, I am nothing.

Yogi Bhajan

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det finns många slags yoga, och många slags tantra. Endast ett fåtal av alla yogavarianter har med kroppsställningar att göra, liksom endast vissa varianter av tantra har med sex att göra.
Läs gärna en artikel jag har skrivit om tantra på min blogg.