torsdag 22 maj 2008

Bytesdag

Man kan närma sig yoga och meditation på många olika sätt. Jag har en vän som heter John. Han är en kreativ person som ständigt har projekt på gång inom konst, musik och film. Nyligen berättade han för mig att han lyssnat till en inspelning med regissören David Lynch (som bland annat regisserat tv-serien Twin Peaks). Det var inspirerande att lyssna till; Lynch talade bland annat om meditation – och menade på att det dagliga mediterandet var direkt avgörande för hans skaparlust. Enligt Lynch var den perfekta starten på en kreativ arbetsdag att först dricka en kopp riktigt gott kaffe och sedan meditera. Lynch’ ord hade väckt Johns intresse för att lära sig en meditationsteknik.

Själv har jag ägnat mig åt yoga och meditation under många års tid, därför erbjöd jag mig att introducera några olika övningar. John i sin tur, är riktigt grym på dataprogrammet Logic, vilket jag vill använda mig av för att spela in egen musik. Vi fick den lysande idén att träffas en kväll och utbyta kunskaper med varandra. I min lilla lya på Kungsholmen bryggde vi oss en varsin kopp riktigt gott kaffe. Sen lärde jag ut några grundläggande yogapositioner och meditationstekniker. Bara att sitta i meditationsställning visade sig vara en god behandling för Johns onda rygg. Efter det gick han igenom Logic med mig och visade många finesser. ”Kaffe och yoga, hör det verkligen ihop?” Kanske någon tänker. Men det är just det som är så fint – att man kan närma sig yoga och meditation på sitt eget sätt. Surrealistiska regissören David Lynch och svart kaffe blev en tändande gnista.
Brita Westerman

Inga kommentarer: