torsdag 18 september 2008

Att tillverka en hur-som-helst-bok


Här är ett tips för den som vill veta mer om sina egna önskningar och är beredd på att hitta lite nya vägar i livet. I många år har jag gjort hur-som-helstböcker. Det betyder att det inte finns några regler för hur boken ska se ut. Jag börjar med en tom dagbok utan linjer, sen fyller jag den med vad som helst som tilltalar mig. En fin dikt, en bild från en tidning, några rader från en vän, barnbarnens teckningar, egna tankar, bra artiklar, roliga saker, det finns inga regler. Det har visat sig att det jag klistrade in eller skrev om för något år sedan, börjar att förverkligas en tid senare. 2002 skrev jag av viktiga citat av Yogi Bhajan och Tomas Frankell och två år senare började jag en yogalärarutbildning. Det finns massor av liknande exempel och det är särskilt bra för dig som är osäker på vad du vill göra. Vad som är viktigt och meningsfullt. Följ den där lilla inre klockan som plingar till när du läser, hör eller ser något och för in det i boken. Du kanske inte har en aning om varför just då men efter ett tag samlas bilderna och orden till något väldigt betydelsefullt.
bild:Maria Westerman, Rovinj i Kroatien

Inga kommentarer: