onsdag 3 september 2008

Låt det rinna

Många yogaelever frågar "Varför börjar mina tårar att rinna under yogapasset?" Jag brukar svara: "Låt det rinna!" Många yogaövningar innebär att man öppnar sitt hjärta och yogamusiken går ofta rakt in i hjärtat. Under yogan kommer man i kontakt med sin egen sanna person och både yogarörelser och musik påverkar sinnestillståndet.
Något liknande hände mig vid ett högst oväntat tillfälle. Vi deltog i ett konstmigel på Berns när Ernst Billgrens konstkatalog presenterades.
En rysk dansös vid samma bord som oss funderade över hur hon skulle kunna öka harmonin i vardagen. Storstaden och alla dess männsikor kändes allt mer påträngande. Jag föreslog henne att försöka hitta en vacker plats att återvända till. Ett träd, lite vatten, en vacker plats att vila på. Gärna en bänk att slå sig ner på, bara blunda och andas. Att hitta ett grönt vattenhål i storstaden att återvända till, kanske varje vecka.
På scenen spelar Anders F Rönnblom, en musiker som jag lyssnat på i många år. Bland annat på 80-talet i gruppen Bravado Bravado. De spelar plötsligt en Bravadolåt och tårarna börjar att strömma. Jag gjorde en snabb resa tillbaka till 80-talet, till soffhörnet där jag satt sent på kvällarna sen barnen lagt sig och tänkte på livet och på mamma som just då gått bort. Det kändes inte helt rätt att vara på restaurangen Berns för första gången med tårar som inte går att hedja. Sen tänkte jag "Äh, låt det rinna".
Maria Westerman

Inga kommentarer: