söndag 18 januari 2009

8 dagar yogisk reningskost - hur gick det?

Efter 8 dagar med en yogisk reningskost som bestod av:
frukost: gröt och frukt
lunch: mungbönsgryta (varje dag)sallad och tillagade grönsaker
mellanmål: frukt
kvällsmat: soppa och frukt
Det blev ungefär 5-7 frukter om dagen.
Vi åt inget bröd, mjölkprodukter,kaffe, alkohol eller kaffebröd.
Vi drack thé, vatten, juice och Golden milk varje kväll.
Recept på Mungbönsgryta och golden milk, se under fliken "yogisk kost".
Efter 8 dagar kändes det verkligen att kroppen genomgått en reningsprocess efter julens kalasande, kroppen kändes mycket smidigare och mera energifylld. Dessutom gick jag ner några kilo trots 5-7 frukter om dagen. Man tröttnade lite på mungbönsgrytan men jag ska snart göra om kuren igen. Efter 8 dagar var det underbart gott med the´och ett gott bröd.
Jag tänker på hur den tibetanske munken Geshe Pema Dorjee svarade när han fick frågan hur han brukar variera sin kost: "Ena dagen tar jag först ris och sedan dall och andra dagen gör jag tvärt om." Och så skrattade han gott.
Maria Westerman

Inga kommentarer: