måndag 10 augusti 2009

Bland näckrosor



Simmar i Storsjön, en varm och vemodig simtur. Badplatsen har blivit nästan igenväxt av näckrosor. Vackra men trassliga när de snäjer benen. River upp några blommor och simmar med näckrosor i handen. Tänker på några rader av Gunnar Ekelöf:

Jag har skrivit en inledning till vad jag skulle ha sagt
men jag har strukit den.- Dock önskar jag
innan mörkret slår samman över mig
det sista som syns av mig
skall vara en knuten näve bland näckrosor...


Det är en sådan vacker bild. Kraften som finns där även när livet krånglar till sig.
Känner mig lite osäker på vad hösten kommer att innebära. Värme och gemenskap, kretivitet och nya tankar? Läste i en tidning en mans livsmotto som tilltalade mig:

Jag ser alla sidor och väljer den mest positiva.

Så får det bli, jag väljer den mest positiva.

Inga kommentarer: