fredag 21 augusti 2009

Fausta Marianovic

Det är 20 år sedan min mamma dog och också 20 år sedan all förändring startade i forna Öst-Europa med picknicken vid ungerska gränsen den 19 augusti. Vid den tiden var min mamma svårt sjuk och mitt fokus var på henne och på min familj. Någonstans i utkanten av sjukhussalen stod en TV på. Nyhetssändingarna rullade på och visade alla förändring som skedde i Europa den hösten. I min sorg över att förlora min mamma missade jag en stor del av händelseförloppet. Några månader senare fick jag en lust att läsa och förstå vad som verkligen hade hänt och jag började att läsa böcker, både romaner och facklitteratur. Det kom att bli ett stort intresse för mig, hur författare från forna östeuropa skildrat både tiden före 1989 och anpassningen till ett annat Europa. Fausta Marianovic, född i Bosnien och bosatt i Umeå kom förra året med romanen Sista kulan sparar jag åt grannen. Det en är fantastisk skildring för den som funderat över livet i forna Jugoslavien och en berättelse om hur en mamma vill skydda sin söner från kriget.
I sommar har hon rest till de länder som hörde till forna Jugoslavien. Läs artikel Tillbaka på Balkan.

Inga kommentarer: