tisdag 26 maj 2009

Nostalgiresa till EU-val

Parkerar cykeln utanför Stadshuset i Sandviken för att rösta till EU i förväg. Valet är klart för min del det blir kryss för Carl Schlyter.Han och de andra partierna debattaterade nyligen på Högskolan. Alla var duktiga, pålästa, trevliga politiker, utom möjligen Junilistan(Sd deltog inte). Avgjort bäst på att svara var miljöpartiets Carl Schlyter. Till och med motståndarsidan berömde honom för för allt han uträttat i EU inom miljöområdet. Miljöfrågorna ligger högst på min lista.

Öppnar Stadhusdörren till gången med växter och konst. Först ser jag Diana Anderssons Madonna som var med på en utställning vid Storsjön. En sommarutställning med många medverkande konstnärer och musik med Blood, Sweat and Tears. Som var där på riktigt! Vilken bra plats den skulpturen fått! Åsa Herrgård (flickan i trappen bredvid) har skulpterat en vacker kvinna stående bland växterna. Björn Evensen, Cristian Eriksson och Margareta Danhards vackra emaljängel med filtar nedanför. Den skulpturen visade jag för många barn på Konsthallen.Barnen var verkligen intresserade av ängeln som behövde en filt runt sina axlar. Skulpturen har sin inspiration från en novell Gabriel Garcia Màrquez.
Lite vemod kommer över mig. Så intimt sammanflätad man blir med händelser i en stad av den här storleken. Utställningar blir till minnen. Lite högre upp i huset gifte sig maken och jag en novemberdag med snöstorm i slutet av 70-talet, klädda i röd- och blårutig klänning och manschesterkostym. Europaval fanns inte i föreställningsvärlden. Stoppar i lappen med krysset för Carl och cyklar hem.

Inga kommentarer: