tisdag 22 september 2009

När jag visslade var Jag alltid redan där



Vi gillar att åka runt i Hälsingland. Så nära och ändå ibland väldigt annorlunda.
Vad brukar de göra på de här borden utplacerade i alla fyra hörnen på bryggan i Kårböleån?
Tvätta trasmattor?

Olika hälsingeförfattare dyker upp i huvudet medans landskapet sveper förbi.
Thomas Tidholm som jag lyssnat på många gånger och ofta känt igen mig i hans texter.

Jag var en dålig hund
Jag var för ivrig
Jag stretade och drog
jag la öronen i maten

Jag var så uppseendeväckande
Jag gjorde vad som helst för en klapp på huvudet
Jag sneglade alltid efter kakor
Jag flämtade för mycket

Jag var så övertydlig
Jag viftade på svansen
Jag kom alltid springande med tofflorna
När jag visslade var Jag alltid redan där

...

ur Thomas Tidholm Jobb 1992

Inga kommentarer: