måndag 7 juni 2010

Jag skulle krama dig med ALLA mina spindelarmar

Tänk om jag var en spindel och du mitt spindelbarn
Du skulle stilla gunga i mitt mjuka spindelgarn
Jag skulle virka vackra nät med baken
Du skulle vara lurvig, vig och naken
Vi skulle bygga kojor i badrummets ventiler
Och gömma oss i kranar och i leksakskrokodiler
Vi skulle springa kapp på hala fönsterkarmar
Jag skulle krama dig med ALLA mina spindelarmar
Och pussa dig på ludna spindelkinden
När vi åker linbana i nordanvinden




En smakbit ur Lena Sjöbergs fina bilderbok Tänk om. Visst blir man sugen att läsa och köpa boken? Fast barnen flyttat hemifrån för ett decennium sedan. Lena har visat sina bilder vid några tillfällen på Sandvikens konsthall, senast i utställningen Se själv - barnboksbilder från Gästrikland och Hälsingland.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja! Den är jättefin!
Kram till dig Maria!

Maria Westerman sa...

Kram till dig Evelyne!