torsdag 26 februari 2009

Att träna yoga och förändras



Mår man bättre av att träna yoga? Det bästa sättet är att prova själv. Händer det något med min fysiska och psykiska hälsa om jag tränar yoga. Min erfarenhet är att förbättringarna ofta sker rätt långsamt. Men så märker man att man känner sig starkare, mindre stressad eller att man klara av något som tidigare var svårt, som att stå framför människor och tala. Många av mina yogaelever har berättat att de nu har lättare att framföra sina åsikter inför andra. Alltså motsatsen till det inåtvända navelskådandet som yogan ibland sägs vara. Att yogan gör människor utåtriktade och engagerade genom en ökad självkännedom.

I morse läste jag följande text av Eileen Caddy:

Den oundvikliga förändringen

Det finns tider när det nya utvecklas så sakta, att du inte är medveten om de förändringar, som äger rum. Plötsligt inser du att det utan din vetskap redan har ägt rum. Vid andta tillfällen kan du se förändringar ske framför dina ögon, allt eftersom de utvecklas steg för steg. Åter vid andta tillfällen, sker förändringarna över natten...Det finns många olika sätt som allt det nya kommer att utvecklas på. Allt du behöver göra , är att följa med och inte gå emot det. Förändring behöver inte vara smärtsam. Den är oundviklig, för ingenting kan bli detsamma. Om du skådar djupt in i ditt hjärta, så skulle du ibland önska att det inte vore så."

Inga kommentarer: