lördag 28 februari 2009

Drömmen om det goda livet






En kompis som är chef berättade att han brukar gå runt och fråga på jobbet hur alla mår. Var någonstan mellan 1 - 10 deras välmående ligger idag. De flesta brukar svara 5 - 7. Någongång svarade någon en 8:a. Det var aldrig någon som svarade 9 eller 10.
När känns tillvaron som bäst?
Jag sitter och tittar på underbara bilder från palatset Alhambra som jag varit till två gånger, det är verkligen en upplevelse! Jag skulle gärna åka dit igen. Men är det en av de maxade upplevelser man göra, att resa? Ibland är det alldeles för mycket folk på plasten man sett fram emot att besöka. Som på Monets trädgård. Ibland känns det stressigt på annat sätt. Livskvalitet 10 en vardag, finns den?

Det händer att jag känner en total lycka en vardagsmorgon. Över att få sätta mig ner på min sköna yogamatta med några tända ljus och en kopp gott thé. Att för en liten stund läsa några rader, lyssna på musik, göra yoga och som avslutning meditera.

Meditationen kan ge en upplevelse av att det spelar ingen roll om det regnar eller snöar, om det är mycket att göra resten av dagen, om det jag gjorde igår inte blev så himla lyckat.

Inga kommentarer: