söndag 1 februari 2009

Det är inte hennes fel att jag skriver sämre

Daniel Boyacioglu läser högt ur sin diktsamling på Författarförbundets dag på ABF i Stockholm, om "bergen som aldrig blir våra". Eva Adolfsson är överlycklig över fantastiska recensioner till "En liten historia" som kommit ut samma dag. Kristian Carlsson visar fina collageillustarationer till sin bok "Fnitterakrobater". Jag får lust att åka hem och börja klippa i tidningar och börja limma. Han söker underhållning mer än moralkakor och det låter ju bra. Johanna Palmström och Moa Elf Karlin berättar om historier om ett minskat livutrymme i rädslan för ett övergrepp. Carl-Johan Vallgren läser ur sin nya roman som handlar om lögner, alla sortens lögner. Allt är bra. Alla framträdanden är intressanta. Är vi inte ett dugg kritiska längre? Sist läser cirkusdirektören Henry Bronett ur sin diktsamling och frågar oss: "Hur slår ett brustet hjärta? Jo, som ett knytnävslag." Sist dompterar han oss med en guidad visualisering och jag ser mig själv rakt in i ögonen som femåring. En litteraturdag. Ganska överraskad och lite yr i bollen går jag Drottninggatan tillbaka till tåget.

Inga kommentarer: